Hjälp!

Nu är det allvar. Vi är över två hundra medlemmar i det här kooperativet, och det är självklart att alla vill att affären ska finnas kvar. Just nu är det väldigt knapert ekonomiskt, och vi måste verkligen få in nytt folk i styrelsen. Handla mer i affären kan vi ju alla hjälpas åt med såklart, men om vi inte har en styrelse måste vi kanske lägga ner föreningen ändå och då har vi ingen affär kvar.

Vi är väldigt tacksamma för alla som hjälper till ideellt, för det är många, men vi ber nu om hjälp att hitta nya ledamöter till styrelsen. Annars kommer nästa årsmöte istället för att välja ny styrelse, få rösta om att lägga ner. Vi kan inte ha en förening som driver en affär, utan styrelse. Det är vi alla som är medlemmar i föreningen som bestämmer, och det är även vi medlemmar som måste turas om att sitta i styrelsen. Nu är det flera i styrelsen som vill göra andra saker i föreningen istället efter flera års arbete i styrelsen, och därför behöver vi nya krafter. Vänta inte, anmäl intresse så snart som möjligt!

Styrelsen kommer att struktureras om inför verksamhetsåret 2016. Det kommer att vara tre arbetsgrupper där styrelseledamöter men även andra ideella ingår: Administration, Medlemsutveckling, och Affärsutveckling. I dessa grupper finns redan nu ideella krafter som kommer fortsätta sina uppdrag, styrelsen ska alltså inte göra allt detta själva. Styrelsen ska bestå av ordförande, kassör, sekreterare samt två styrelsesuppleanter. Vi behöver alltså välja fem personer till styrelsen. Totalt kommer det vara c:a fem personer i varje arbetsgrupp. Det är bra om minst en styrelseledamot sitter med i varje arbetsgrupp så det blir enkelt att rapportera när styrelsen träffas. (Det blir alltså fem personer i styrelsen, och femton personer totalt inklusive styrelsen som jobbar med affärens utveckling och drift).

På det här sättet kan styrelsen träffas mer sällan, samt att det finns större möjligheter att rätt person jobbar med rätt frågor. Dock är det viktigt att veta om att både styrelseledamöter och övriga medlemmar i de här arbetsgrupperna måste ta stort eget ansvar och verkligen jobba med sina respektive uppgifter. Det här är en otroligt omfattande verksamhet, men väldigt rolig och givande. Brinner du för affärsutvecklingsfrågor och att öka omsättningen, är du duktig på föreningsverksamhet och organisera och arrangera aktiviteter för och med kooperativets medlemmar, eller är du duktig på bokföring eller avtal? Fundera gärna över vilken arbetsgrupp just DU skulle vilja delta i, och vad du helst bidrar med för kompetens.  

Ta kontakt med Sandra Svensson eller Manfred Stier som är valberedning! Detta måste vara löst inom några veckor då vi planerar att ha årsmöte i slutet av oktober. Vänta inte, hör av dig nu!

med vänliga hälsningar,

Ida Qvarnström, ordförande

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s